مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرمانشاه خبر داد؛

برگزاری سوگواره ریحانه الحسین برای نخستین بار در سنقر 

سوگواره ریحانه الحسین برای نخستین بار در سنقر، به همت کانون کرمانشاه و دیگر سازمان‌ها برگزار شد. 
کد خبر: ۱۱۷۷۶۳۰
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۱ 27 July 2024
به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه، محمدخیاط زنجانی در سوگواره ریحانه‌ الحسین که برای نخستین بار در سنقر برگزار شد، اظهار کرد: امید است که این قلیل توسلات و توجهات ما راهی باشد برای انس بیشتر با دستگاه اهل بیت اطهار علیهم‌السلام و به طور خاص سیدالشهدا که باب ورود بر همه خیرات برای انسان‌ها است؛ شما عزیزان آینده‌سازان این سرزمین هستید و با محبت حضرت سیدالشهدا تربیت نسل آینده را عهده دار می‌شوید، عنوان موضوع بحث را "درس‌های قیام عاشورا برای زندگی ریحانه‌ها" انتخاب کرده‌ام.
 
وی افزود: ما قیام عاشورا را یک اتفاق و رویداد تاریخی نمی‌دانیم، در واقع قیام عاشورا یک مکتب است و مکتب جایی‌ است که قرار است ما در آن درس یاد بگیریم؛ قیام عاشورا یک دانشگاه است که ما قرار است در این دانشگاه، صاحب علم و معرفت شویم و درست زندگی کردن را یاد بگیریم، بنابراین سیدالشهدا و اهل‌بیت ایشان تمام این سختی‌ها را کشیدند برای اینکه ما درست زندگی کنیم. امام حسین(ع) می‌فرمایند: " من برای احیای دین جدم قیام کردم" یعنی دین پیامبر (ص) به معنای درست و اخلاقی زندگی کردن و تمام قیام عاشورا برای این بوده که ما بتوانیم درست زندگی کنیم، پس نخستین نکته این است که عاشورا را یک رویداد تاریخی نبینیم و عاشورا یک مکتب، مدرسه و دانشگاه برای درس گرفتن است. 
 
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه تصریح کرد: شما ریحانه‌ها هستید و روایت می‌فرماید که: "دختران ریحانه هستند نه قهرمان شرایط سخت"، دختران و زنان کسانی هستند که آن لطافت وجودی و زیبایی‌های درونی آنها، مانع می‌شود که ما بخواهیم آنها را در شرایط سخت ببینیم و با تمام این‌ها در روز عاشورا امام حسین(ع) و یاران ایشان آن شرایط سخت را دیدند اما زمانی که از امام سجاد (ع) پرسیدند که سخت‌ترین شرایط را کجا دیدی؟ فرمودند در شام! چرا که در شام بود که به ریحانه‌های اهل‌بیت بی‌احترامی شد. 
 
وی ادامه داد: اگر ما امروز از ریحانه صحبت می‌کنیم به معنای شما عزیزان است و امام حسین (ع) به ما درس‌هایی را داد که ما می‌توانیم با آن درست زندگی کنیم آن‌طور که باید یک ریحانه زندگی کند؛ نخستین درسی که در مکتب عاشورا آموختیم درس دختران و خانواده است و مکتب عاشورا به ما آموخت که چگونه در خانواده زندگی کنیم و نوع رابطه با پدر و مادر یک رابطه ویژه بوده و ما اگر می‌خواهیم به تعبیری از زیارت عاشورا، شیعه امام حسین(ع) باشیم و آن کسی باشیم که زیارت عاشورا می‌خواهد، خدایا کاری کن که اهل بیت زندگی می‌کردند و نتیجه آن طوری شود که اهل بیت از دنیا رفتند، اگر ما می‌خواهیم چنین حیاتی داشته باشیم باید به این الگوها نگاه کنیم و رابطه اهل بیت با پدر و مادرشان چگونه بوده است. 
 
زنجانی گفت: امام حسین(ع) یکی از اهل عبادت‌ترین افراد زمان خودش بود و بر زهد ایشان تاکید شده، نقل هست که امام حسین(ع) وقتی به سجده می‌رفت هر چه ایشان را صدا می‌کردند هرگز پاسخ نمی‌داد فقط یک جا بوده که ایشان در سجده مستحبی خود سر از سجده برمی‌داشت آن هم زمانی بود که به ایشان گفته می‌شد "یاابن‌الفاطمه" "یاابن‌الزهرا" که به احترام نام مادرشان حتی سر از سجده مستحبی بر می‌داشت، در نتیجه توجه به پدر و مادر رکن کلیدی است که قیام عاشورا این را به ما آموخته است و نمونه‌های بسیاری از این موارد را ما در قیام عاشورا می‌بینیم. 
 
مدیرکل کانون استان به اهمیت رابطه پدر_دختری اشاره داشت و تاکید کرد: همان‌طور که مقام معظم رهبری نیز در سخنان خود به این مورد تاکید فرمودند، رابطه بین پدر و دختر، الگو و سبک زندگی و بخشی از ارزشی است که شما دارید؛ حضرت سکینه به قدری برای پدرش آرامش‌بخش بود که به این واسطه امام حسین (ع) این نام را برای دخترش برگزید و شما هر اندازه برای والدین خود آرامش داشته باشید به سبک امام حسین(ع) زندگی می‌کنید و حیات شما حیات امام حسینی می‌شود؛ یا در لحظه‌ وداع امام حسین(ع) با رقیه انقدر زیباست که نموداری از محبت و عشق‌بازی را نمایان می‌کند؛ عاشورا درس محبت و عشق است و امام حسین(ع) امام عشق است و روز عاشورا روز محبت است. 
 
وی ادامه داد: درس صبر نیز دومین درس عاشورا است که امام حسین (ع) و اهل بیت ایشان به‌ویژه حضرت زینب (س)، نمودار و الگویی از صبر بوده‌اند و ما نیز باید به سبک آنها در سختی‌های زندگی اهل مدارا باشیم. 
 
زنجانی افزود: عزت و عزت نفس، حجاب و عفاف از دیگر درس‌های قیام عاشورا است، حضرت زینب(س) به‌عنوان شخصیت اجتماعی کاری کرد که کربلا امروز به گوش من و شما برسد، پس حجاب، زندگی زینب‌گونه و مطابق با حیات امام حسین (ع)، مانع حضور دختران ما در اجتماع نیست اما درست و به جای ضروری و آن‌جایی که باید درست شرکت کنیم. 
 
زنجانی خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم حیات ما با حیات امام حسین (ع) و اهل بیت تطبیق داشته باشد باید نخستین رکن را در زندگی خود حیات و حجاب فاطمی قرار دهیم و درس عاشورا این است و اگر در این راه قدم بر داشتید اول حجاب و دوم به عنوان یک شخصیت کنشگر که در برابر اجتماع و نسبت به اطرافیان و دوستان مسئولیت داریم و باید سبک زندگی امام حسین(ع) و زینبی و اهل بیت اطهار علیهم‌السلام را یاد دهیم، آن وقت است که ما درست عمل کرده‌ایم. 
 
وی در پایان گفت: امید است تمامی شما عزیزان بتوانید با الگوگیری درست حیات زینب (س) و اهل بیت اطهار علیهم‌السلام نموداری باشید از زندگی و هدایتی که این عزیزان برای ما داشتند که اگر درست عمل کنیم به یاری خدا خیر در دنیا و آخرت را خواهیم داشت.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار